Träna på rätt sätt

admin Hälsa, Träning

När du tränar är det viktigt att göra rörelserna på rätt sätt. Om du tränar på ett gym med instruktörer som är utbildade kan du oftast vara säker på att de lär ut rörelserna på ett korrekt sätt. Om du tränar själv bör du vara säker på att du gör rätt eftersom träning på fel sätt kan, förutom att det inte gör den nytta den ska, även vara skadliga.

Knäböj

Knäböj är en effektiv övning för hela kroppen. Här är det dock vanligt att många gör fel och faller framåt med överkroppen med resultat att man hamnar på tå. Övningen ger därmed inte den effekt den ska ha. Försök att sätta dig rakt ner och med ryggen rak. Låt hela foten ta tyngden och samtidigt trycker du ut knäna och spänner bålen. För att övningen ska ge full effekt ska du gå ner så långt du klarar av.

Armhävningar

Armhävningar är ett suveränt sätt att träna axlar, bröst, överarmar och även rygg och mage. Samtidigt är det otroligt viktigt att du utför dem korrekt. Det vanligaste felet som många gör är att de börjar svanka när det blir för tungt. Det man ska tänka på är att hålla nacken rak i samma linje som ryggraden samtidigt som man spänner benen. Du ska även spänna bålen och skinkorna under hela rörelsen.

Varierad träning

Det är bra att variera sin träning för att undvika förslitningar och skador. Ibland kan det hända att det är bättre med lugna träningsformer. Lär känna din kropp och överansträng den inte. Sedan spelar även åldern in. En ung vältränad kropp kan köra hårdare träningspass medan en äldre kropp kanske mår bättre av promenader, simning och yoga. Att träna är bra för alla åldrar och om du tränar kan du undvika att kroppen blir stelare och svagare med åren. Även i 60-års åldern kan du fortsätta styrketräna och jogga om du är van att motionera. Om du är otränad kan du istället börja försiktigt med yoga och långpromenader. Det finns även aerobicsgrupper speciellt för äldre som inte är vana att träna.

You May Also Like..

Ortopedi, träning och hälsa

Varmt välkommen till sidan som handlar om både ortopedi, träning, hälsa och vad du kan göra för att din kropps […]